عنوان قانون:

متن قانون:

فصل اول (از آيين نامه ها)

تشكيلات‌، وظايف و صلاحيت‌

ماده 1 (از آيين نامه ها)

هيأت بدوي رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان ـ كه دراين آيين نامه هيأت بدوي ناميده مي‌شود ـ در هر يك ازدستگاههاي موضوع ماده (18) قانون رسيدگي به تخلفات‌اداري ـ كه از اين پس قانون ناميده مي‌شود ـ بارعايت مفادقانون ياد شده و اين آيين‌نامه تشكيل مي‌شود.
تبصره ـ منظور از «كارمندان‌» كليه كاركنان رسمي‌، ثابت‌، دايم‌،پيماني و قراردادي است‌.

ماده 2 (از آيين نامه ها)

هيأت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان ـ كه از اين پس هيأت تجديد نظر ناميده مي‌شود ـ در مركزوزارتخانه‌ها يا سازمان‌هاي مستقل دولتي‌، نهادهاي انقلاب‌اسلامي‌، مراكز بعضي از استان‌ها به تشخيص هيأت عالي‌نظارت‌، همچنين در مركز هر يك از دستگاه‌هاي زير تشكيل‌مي‌شود:
سازمان حج و زيارت‌، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران‌، شركت مخابرات ايران‌، خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران‌،سازمان بهزيستي كشور، سازمان ثبت احوال كشور، مؤسسه‌استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و بعضي از دانشگاههاي‌كشور به تشخيص وزيران ذي ربط ـ حسب مورد.
تبصره 1 ـ سازمان‌هاي مستقل دولتي موضوع اين آيين‌نامه وساير دستگاههاي مشمول تبصره (1) ماده (1) قانون به شرح‌زير هستند: سازمان امور اداري و استخدامي كشور، سازمان برنامه وبودجه‌، سازمان تربيت بدني‌، سازمان انرژي اتمي‌، سازمان‌حفاظت محيط زيست‌، سازمان صدا و سيماي جمهوري‌اسلامي ايران‌، ديوان محاسبات‌، سازمان بازرسي كل كشور،سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور، سازمان‌اوقاف و امور خيريه‌، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور،سازمان قضايي نيروهاي مسلح‌، مجلس شوراي اسلامي‌، نهادرياست جمهوري‌، شهرداري تهران‌، بنياد شهيد انقلاب‌اسلامي‌، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي‌، بنيادمسكن انقلاب اسلامي‌، جمعيت هلال احمر، كميته امداد امام‌خميني‌، سازمان تأمين اجتماعي‌، جهاد دانشگاهي‌، نهضت‌سواد آموزي‌، كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران‌، سازمان‌پزشكي قانوني كشور و سازمان فرهنگ و ارتباطات‌اسلامي‌.
تبصره 2 ـ دستگاههاي موضوع اين ماده و تبصرة يك آن‌، درصورت لزوم مي‌توانند در مركز خود هيأتهاي متعدّدتجديدنظر داشته باشند.

ماده 3 (از آيين نامه ها)

انتصاب هر يك از اعضاي اصلي و علي البدل هيأت‌هاي‌بدوي و تجديد نظر با امضاي شخص وزير يا بالاترين مقام‌دستگاه‌هاي موضوع تبصره (1) ماده (2) اين آيين‌نامه و بارعايت شرايط مقرر در ماده (6) قانون صورت مي‌گيرد.

ماده 4 (از آيين نامه ها)

هر يك از دستگاه‌هاي ياد شده در تبصره (1) ماده (2)اين آيين‌نامه در صورت داشتن واحد سازماني در مراكزاستان‌ها، مي‌توانند نسبت به تشكيل هيأت‌هاي بدوي در اين‌مراكز اقدام كنند.

ماده 5 (از آيين نامه ها)

رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان حوزه هر استان تازماني كه دستگاه متبوع آنان در مركز آن استان هيأت بدوي‌تشكيل نداده‌است‌پس‌ازكسب‌نظر وزير يا بالاترين مقام اجرايي‌دستگاه متبوع‌، با هيأت بدوي متشكل در استان ديگر است‌. تبصره ـ رسيدگي بدوي به تخلفات اداري كارمندان‌شهرداري‌ها در هر شهرستان در صورت عدم تشكيل هيأت‌بدوي با هيأت بدوي متشكل در استانداري مربوط است‌.

ماده 6 (از آيين نامه ها)

هر يك از هيأت‌هاي بدوي و تجديد نظر پس از تشكيل‌،از بين خود يك نفر رييس‌، يك نفر نايب رييس و يك نفر دبيرجهت تنظيم صورتجلسه‌ها ومكاتبه‌هاي خود انتخاب و تعيين‌مي‌كنند. تبصره ـ مكاتبه‌هاي هيأت با امضاي رييس و در غياب وي باامضاي نايب رييس معتبر است‌.

ماده 7 (از آيين نامه ها)

هيأت‌هاي بدوي و تجديدنظر موظفند بلا فاصله پس ازتشكيل‌، آغاز كار خود را به نحو مقتضي با ذكر نشاني از طريق‌واحد مربوط به اطلاع كارمندان خود برسانند.

ماده 8 (از آيين نامه ها)

رسيدگي به تخلفات قبلي كارمندان مأمور توسط‌هيأت‌هاي بدوي و تجديدنظر دستگاه متبوع كارمند صورت‌مي‌گيرد ودستگاه محل مأموريت مكلف به اجراي آن است‌.در صورتي كه دستگاه محل مأموريت از اجراي رأي امتناع‌ورزد يا امكان اجراي رأي با توجه به شرايط خاص دستگاه يادشده موجود نباشد، دستگاه متبوع مستخدم مي‌تواند رأساًنسبت به لغو حكم مأموريت اقدام كند و رأي صادر شده را به‌اجرا درآورد.
تبصره 1 ـ رسيدگي به تخلفاتي كه در محل مأموريت مستخدم‌واقع شده برعهده هيأتهاي محل مأموريت است‌، ولي درصورتي كه رأي صادر شده با اشكال اجرايي در دستگاه محل‌مأموريت كارمند مواجه شود (مانند اخراج‌) نظر هيأت عالي‌نظارت در خصوص اجرا يا عدم اجراي آن براي هر دو دستگاه‌لازم الاتباع است‌.
تبصره 2 ـ هيأتهاي بدوي و تجديدنظر در صورت لزوم‌، ازهيأتهاي وزارتخانه يا سازمان متبوع كارمند براي تكميل‌مدارك و تحقيقات لازم كمك مي‌گيرند. وزارتخانه يا سازمان‌متبوع كارمند نيز مكلف است در صورت اطلاع از تخلف قبلي‌كارمند و لزوم تعقيب وي‌، مدارك اتهام و نتيجه بررسيهاي خودرا به وزارتخانه يا سازمان محل مأموريت اعلام كند.
تبصره 3 ـ رسيدگي به تخلفات كارمندان دولت‌، مأمور درشركتهاي تعاوني دستگاههاي اجرايي يا دستگاههايي كه‌مشمول قانون نيستند بر عهده هيأت‌هاي بدوي و تجديدنظردستگاه متبوع آنان است‌.

ماده 9 (از آيين نامه ها)

در موارد تعدد تخلفات كارمند در دستگاههاي مختلفي‌كه در آنها اشتغال داشته است‌، آخرين دستگاهي كه كارمند به‌آن منتقل شده است (دستگاه متبوع وي‌)، صالح براي‌رسيدگي به اتهامات انتسابي و اجراي آراي قطعي صادر شده‌در خصوص وي است و مي‌تواند به نحو مقتضي براي تكميل‌مدارك و تحقيقات لازم از دستگاه‌هاي قبلي كمك بگيرد. تبصره ـ دستگاه‌هاي قبلي و هيأتهاي آنها مكلفند همكاري‌هاي ‌لازم را در اجراي مفاد اين ماده معمول دارند.

ماده 10 (از آيين نامه ها)

انجام وظيفه در هيأتها با حفظ سمت و پست سازماني ‌صورت مي‌گيرد و در صورت ضرورت با توجه به حجم كار، در دستگاههاي مشمول قانون تعداد كافي پست سازماني باتغيير عنوان پستهاي بلاتصدي موجود براي اعضاي هيأتهاي ‌رسيدگي به تخلفات اداري با رعايت مقررات مربوط پيش‌بيني ‌مي‌شود.

ماده 11 (از آيين نامه ها)

هيأت‌ها موظفند دفترهايي براي انجام امور مربوط‌ تشكيل دهند و در صورت نياز مي‌توانند انجام امور دفتري‌ خود را به كارگزيني دستگاه مربوط ارجاع كنند. نامه‌هاي ‌محرمانه هيأتها بايد بدون دخل و تصرف و بازبيني در اختيارآنان گذاشته شود. تبصره ـ مسؤولين دستگاهها مكلفند امكانات و نيروي انساني‌ مورد نياز دفترهاي ياد شده را تأمين كنند.

فصل دوم (از آيين نامه ها)

شروع به رسيدگي‌

ماده 12 (از آيين نامه ها)

گروه تحقيق موضوع ماده (5) قانون‌، متشكل از سه‌عضو است كه از بين افراد متأهل‌، متعهد، عامل به احكام‌اسلام‌، معتقد به نظام جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه وداراي حداقل (25) سال سن با تصويب هيأت مربوط و حكم‌ رييس هيأت انتخاب مي‌شوند. كارمند بودن دو عضو از سه‌عضو ياد شده الزامي است‌.

ماده 13 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي و تجديدنظر يك دستگاه مي‌توانند ازيك گروه تحقيق استفاده كنند، مشروط بر اين كه براي تحقيق‌در مرحله تجديدنظر در خصوص يك پرونده از همان گروه‌ تحقيق كه در رسيدگي بدوي همكاري داشته است استفاده‌ نشود.

ماده 14 (از آيين نامه ها)

گروههاي تحقيق فقط درباره كارمندي مي‌توانند تحقيق ‌كنند كه از طرف هيأتهاي بدوي يا تجديدنظر بررسي وضع آنهابه اين گروهها ارجاع شده باشد، همچنين تحقيق تنها درحدودي انجام مي‌گيرد كه هيأتها معين مي‌كنند. تبصره 1 ـ هرگاه عضو گروه تحقيق‌، قرابت نسبي يا سببي تادرجه دوم از طبقه سوم با متهم داشته باشد يا در دعواي طرح ‌شده ذي نفع باشد، يا با متهم دعواي حقوقي و جزايي داشته ‌باشد حق تحقيق در مورد همان پرونده را ندارد. تبصره 2 ـ استفاده نكردن از گروه تحقيق‌، مانع رسيدگي هيأت‌ به پرونده اتهامي كارمند و صدور رأي نيست‌.

ماده 15 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي و تجديدنظر در صورت شكايت يااعلام اشخاص‌، مديران‌، سرپرستان اداري يا بازرس‌هاي ‌هيأت‌ عالي نظارت‌، شروع به رسيدگي مي‌كنند.

ماده 16 (از آيين نامه ها)

كليه كارمندان‌، مسؤولان مربوط و رؤساي كارمند متهم ‌به ارتكاب تخلف‌، مكلفند همكاري‌هاي لازم را با هيأتها به‌عمل آورده و مدارك‌، اسناد و اطلاعات مورد نياز را در مهلت ‌تعيين شده از طرف هيأتها در اختيار آنها قرار دهند. در مورداسناد طبقه‌بندي شده‌، رعايت مقررات و قوانين مربوط الزامي‌است‌. تبصره ـ در مواردي كه پرونده متهم در هيأتها تحت رسيدگي‌است‌، هرگونه تصميم‌گيري نسبت به حالت استخدامي وي‌، منوط به كسب نظر از بالاترين مقام دستگاه يا نماينده وي ‌است‌.

ماده 17 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري موظفند پس ازانجام بررسي‌هاي لازم‌، موارد اتهام را به طور كتبي به كارمندابلاغ و پس از آن ده روز مهلت براي دفاع كارمند منظور كنند.اين هيأتها در صورت تقاضاي كارمند، مدارك لازم را در اختيار وي قرار مي‌دهند.

ماده 18 (از آيين نامه ها)

متهم مي‌تواند پس از اطلاع از موارد اتهام و در مهلت ‌تعيين شده از سوي هيأت جواب كتبي و مداركي را كه در دفاع ‌از خود دارد به هيأت تسليم كند، در غير اين صورت هيأت‌ مي‌تواند به موارد اتهام رسيدگي‌، و رأي لازم را صادر كند. تبصره ـ كارمند متهم مي‌تواند به منظور ارايه مدارك دفاعي‌خود از هيأت مربوط‌، تقاضاي تمديد مهلت كند. در اين مورد،اتخاذ تصميم با هيأت مربوط است و در هر حال مدت تمديداز (5) روز نبايد تجاوز كند.

فصل سوم (از آيين نامه ها)

چگونگي رسيدگي به تخلفات‌

ماده 19 (از آيين نامه ها)

رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان پس از تكميل ‌پرونده صورت مي‌گيرد و چنانچه هيأت حضور متهم راضروري تشخيص دهد، در جلسه حضور مي‌يابد. تبصره ـ در صورت درخواست كتبي متهم براي دفاع حضوري‌،هيأت موظف است يكبار وي را براي حضور در جلسه دعوت ‌كند.

ماده 20 (از آيين نامه ها)

تشخيص تخلف و انطباق آن با يكي از موارد تخلفات‌ مندرج در قانون‌، برعهده هيأتهاي رسيدگي كننده است‌.

ماده 21 (از آيين نامه ها)

هيأت پس از اتمام رسيدگي وملاحظه اسناد و مدارك‌موجود در پرونده و توجه كامل به مدافعات متهم و مواردي ازجمله ميزان زيان وارد شده (اعم از مادي و معنوي‌) به دولت يااشخاص حقيقي يا حقوقي‌، آثار سوء اجتماعي و اداري‌،موقعيت و سوابق كارمند، و وجود يا فقدان سوء نيت وي‌،اقدام به صدور رأي و اتخاذ تصميم مي‌كند. رأي هيأتها بايدمستدل و مستند به قانون و مقررات مربوط بوده و حاوي‌تخلفات منتسب به متهم‌، نام و نام خانوادگي و امضاي اعضاي‌رأي دهنده در زير رأي صادر شده باشد.

ماده 22 (از آيين نامه ها)

جلسه‌هاي هيأتها با شركت سه نفر از اعضا رسميت‌مي‌يابدوآراي‌آنهابانظرموافق‌حداقل‌دونفراز اعضا، معتبر است‌.

ماده 23 (از آيين نامه ها)

آراي صادر شده توسط هيأت‌هاي بدوي و تجديدنظرو احكام اخراج موضوع ماده (17) قانون‌، به طور مستقيم وبلافاصله به اداره‌هاي كارگزيني يا دواير مشابه دستگاههاي‌ذي ربط ارسال مي‌شود. واحدهاي ياد شده موظفند حداكثرظرف (30) روز از تاريخ صدور رأي‌، آرا و احكام صادر شده‌را به كارمندان مربوط ابلاغ كرده و مدارك آن را جهت درج درپرونده اتهامي به هيأت مربوط تحويل دهند. در صورت‌سهل‌انگاري مسؤولان كارگزيني يا امور اداري مربوط در ابلاغ‌آرا و احكام صادر شده به متهم‌، با آنان طبق قانون رفتارمي‌شود، همچنين هرگونه خودداري يا جلوگيري از اجراي‌آراي هيأتها ممنوع است و با متخلفان طبق قانون رفتار مي‌شود.

ماده 24 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي مكلفند قطعي يا قابل پژوهش بودن آرا،همچنين نشاني محل دريافت درخواست تجديد نظر را زيرآراي خود درج كنند.

ماده 25 (از آيين نامه ها)

درخواست تجديدنظر نسبت به آراي هيأتهاي بدوي‌بايد به وسيله محكوم عليه يا نماينده قانوني وي ظرف (30)روز از تاريخ ابلاغ رأي‌، با زبان فارسي و ذكر دلايل به طوركتبي به اداره كارگزيني مربوط تسليم و رسيد اخذ شود. ملاك‌دريافت به موقع درخواست‌، تاريخ ثبت دفترهاي كارگزيني‌مربوط است‌. تبصره ـ درخواست تجديد نظر نسبت به احكام اخراج موضوع‌ماده (17) قانون مطابق تبصره (1) ماده ياد شده انجام مي‌شود.

ماده 26 (از آيين نامه ها)

اداره‌هاي كارگزيني دستگاهها مكلفند درخواست‌اعتراض كارمند يا نماينده وي را در سريعترين زمان ممكن‌،براي رسيدگي به هيأت تجديدنظر مربوط ارسال كنند، و درمواردي كه راي هيأت بدوي قابل تجديدنظرباشد ولي متهم‌ظرف مهلت مقرر نسبت به آن درخواست تجديد نظر نكندرأي صادر شده را از تاريخ پايان يافتن مهلت ياد شده اجراكنند.

ماده 27 (از آيين نامه ها)

كليه هيأتها مكلفند در متن آراي قطعي صادر شده‌،مهلت يك ماهه شكايت به ديوان عدالت اداري را تصريح‌كنند.

ماده 28 (از آيين نامه ها)

در صورتي كه كارمند متخلف در حالتي از حالتهاي‌استخدامي باشد كه اجراي فوري رأي قطعي هيأت دربارة وي‌ممكن نباشد، مراتب به هيأت عالي گزارش شده و رأي صادرشده نيز به محض حصول امكان اجرا مي‌شود.

ماده 29 (از آيين نامه ها)

هيأتها در موارد لزوم مي‌توانند در ارتباط با اتهامهاي‌وارد شده به كارمندان از مراجع قضايي مربوط استعلام نظركنند و مراجع ياد شده مكلفند حداكثر ظرف (30) روز به‌استعلام هيأتها پاسخ دهند. تبصره ـ هيأتها مكلفند در موارد لزوم از وزارت اطلاعات‌استعلام نظر كنند و وزارت ياد شده موظف است ظرف (10)روز به استعلام هيأتها پاسخ دهد.

ماده 30 (از آيين نامه ها)

بلا تكليف گذاردن مستخدمان دولت در موارد طرح‌پرونده اتهامي آنان در هيأتها يا صدور آراي غير قطعي (قابل‌تجديدنظر) از سوي هيأتهاي بدوي و نيز در موارد نقض آراي‌قطعي هيأتها از سوي ديوان عدالت اداري يا هيأت عالي‌نظارت به هر عنوان مجوزي ندارد.

ماده 31 (از آيين نامه ها)

فوت متهم موجب توقف رسيدگي و صدور رأي‌مي‌شود و در صورتي كه كارمند در طول تحمل مجازاتهاي‌بندهاي «ج‌»، «د» و «ز» ماده (9) قانون فوت شود اعمال‌مجازاتهاي ياد شده متوقف شده و حالت استخدامي كارمند اززمان فوت به حالت قبل از تعيين مجازات اعاده مي‌شود. حكم‌اين ماده مانع از ارسال پرونده به مراجع قضايي در ساير مواردنيست‌. تبصره ـ در صورتي كه مستخدمي به استناد ماده (17) قانون‌اخراج شده باشد و بعد از اعتراض به حكم مزبور و قبل ازرسيدگي توسط هيأت تجديدنظر فوت كند، آثار حكم اخراج‌زايل و حالت كارمند به قبل از تعيين مجازات اعاده مي‌شود.

ماده 32 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي وتجديدنظر مكلفند در سريعترين‌زمان ممكن به پرونده‌هايي كه در هيأتهاي پاكسازي و بازسازي‌گذشته و هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري منجر به صدوررأي قطعي نشده يا آراي قطعي توسط ديوان عدالت اداري ياهيأت عالي نظارت نقض شده رسيدگي كنند. رسيدگي به اين‌پرونده‌ها در مواردي كه توسط هيأتهاي سابق پاكسازي يابازسازي مورد رسيدگي قرار گرفته ولي آراي صادر شده به‌جهاتي قطعيت نيافته يا توسط ديوان عدالت اداري يا هيأت‌عالي نظارت نقض شده‌اند به عهده هيأت تجديدنظر است‌. درمواردي كه توسط هيأتهاي سابق رأي لازم صادر نشده باشد،اين رسيدگي بر عهده هيأت بدوي است‌. چنانچه درخصوص‌تشخيص صلاحيت رسيدگي به پرونده‌هاي موضوع اين ماده‌بين هيأتهاي بدوي و تجديد نظر اختلاف نظر باشد، حل‌اختلاف با هيأت عالي نظارت موضوع ماده 37 اين آيين‌نامه‌است‌.

ماده 33 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي مكلفند در خصوص تعيين مرجع‌رسيدگي به اتهامهاي مديران‌، قبلاً مراتب را به اطلاع نماينده‌موضوع ماده (34) اين آيين‌نامه برسانند، مرجع رسيدگي به‌اين قبيل پرونده‌ها به پيشنهاد نماينده موضوع ماده (34) اين‌آيين‌نامه و تأييد بالاترين مقام دستگاههاي ياد شده در تبصره‌(1) ماده (2) اين آيين‌نامه‌، هيأت بدوي استان مربوط ياهيأتهاي متشكل در مركز دستگاه است‌.

فصل چهارم (از آيين نامه ها)

هماهنگي و نظارت‌

ماده 34 (از آيين نامه ها)

براي ايجاد هماهنگي و نظارت بر كار هيأتها، هر يك ازوزيران و بالاترين مقامهاي دستگاههاي يادشده در تبصره (1)ماده (2) اين آيين‌نامه يكنفر را به عنوان نماينده خود كه به طورمستقيم زيرنظر آنان فعاليت مي‌كند براي هماهنگي هيأتهاي آن‌دستگاه تعيين و به سازمان امور اداري و استخدامي كشورمعرفي مي‌كنند.

ماده 35 (از آيين نامه ها)

وظايف‌، اختيارات و مسووليتهاي هر يك از نمايندگان‌موضوع ماده (34) اين آيين‌نامه به شرح زير است‌:
1 ـ برگزاري جلسه‌هاي هماهنگي بين هيأتهاي وزارتخانه ياسازمان متبوع در فاصله‌هاي زماني مناسب‌.
2 ـ بازرسي از چگونگي كار هيأتهاي مربوط در تهران وشهرستانها و تهيه گزارش لازم براي وزير يا بالاترين مقام‌دستگاه متبوع‌، به ويژه در مواردي كه گزارشي از كم‌كاري وغرض‌ورزي آنها دريافت مي‌كنند و ارسال يك نسخه از آن به‌هيأت عالي نظارت‌.
3 ـ نظارت بر فعاليت هيأتها در تهران و شهرستانها و راهنمايي‌و هدايت و آموزش آنها به منظور اجراي هر چه صحيح ترقانون‌.
4 ـ بررسي صلاحيت اعضاي هيأتها و گروههاي تحقيق وارسال گزارش از موارد احتمالي عدم صلاحيت به وزير يابالاترين مقام دستگاه متبوع و نيز هيأت عالي نظارت‌.
5 ـ ارايه نقطه‌نظرها و پيشنهادهاي هيأتها به مراجع ذي ربط‌براي رفع اشكالها و بهبود فعاليت هيأتها.
6 ـ تهيه گزارشهاي ماهانه از كار هيأتهاي مربوط و ارسال آنها به‌هيأت عالي نظارت‌، همراه با يك نسخه از كليه آراي صادرشده به منظور: الف ـ جمع‌بندي و تهيه گزارشهاي دوره‌اي لازم براي اطلاع‌مسوولان ذي ربط‌.
ب ـ تجزيه و تحليل كار هيأتها از نظر كيفي و كمي در خصوص‌آثار ناشي از اجراي صحيح و دقيق قانون بر اصلاح بافت‌نيروي انساني دستگاههاي اجرايي‌.
ج ـ بررسي آراي صادر شده و راهنمايي هيأتها در موارد لزوم‌.
7 ـ انجام پي‌گيري لازم براي رفع مشكلات و نيازهاي مربوط به‌تأمين نيروي انساني و تداركاتي هيأتها براي تسهيل در كار آنها.
8 ـ بررسي و تجزيه و تحليل نتيجه كار هيأتها در وزارتخانه ياسازمان متبوع در تهران و شهرستانها و آثار اين فعاليتها درسالم‌سازي محيط اداره‌هاي تابع و ارسال آن براي وزير يابالاترين مقام دستگاه متبوع و هيأت عالي نظارت درفاصله‌هاي شش‌ماهه و يكساله‌.
9 ـ دادن پيشنهاد به وزير يا بالاترين مقام دستگاه متبوع جهت‌ايجاد شعبه يا شعبه‌هايي از هيأتها در مركز يا استانها يا تعطيل‌كار بعضي از شعبه‌ها با توجه به حجم نيروي انساني واحدهاي‌مربوط به منظور پوشش مناسب در كليه واحدهاي تابع و وابسته‌.
10 ـ حضور مستقيم در جلسه‌هاي نمايندگان موضوع ماده‌(34) اين آيين‌نامه‌، جهت اطلاع از آخرين نقطه‌نظرها و تأمين‌هماهنگي هر چه بيشتر در كار هيأتهاي مربوط‌.
11 ـ ارتباط با ديوان عدالت اداري و تمركز اين تماسها درمركز، به منظور ايجاد هماهنگي لازم با ديوان مزبور. تبصره ـ براي انجام وظايف يادشده در اين ماده‌، دفتري باعنوان «دفتر هماهنگي هيأتها» در هر يك از دستگاههاي‌مندرج در تبصره (1) ماده (2) اين آيين‌نامه زير نظر نماينده‌موضوع ماده (34) اين آيين‌نامه ايجاد مي‌شود.

ماده 36 (از آيين نامه ها)

كليه هيأتهاي بدوي و تجديد نظر، همچنين واحدهاي‌وابسته به دستگاههاي مربوط مكلفند با نماينده موضوع ماده‌(34) دستگاههاي متبوع‌، همكاريهاي لازم را معمول دارند.

ماده 37 (از آيين نامه ها)

«هيأت عالي نظارت‌» ـ موضوع ماده (22) قانون ـمركب از سه نفر از نمايندگان موضوع ماده (34) اين آيين‌نامه‌به پيشنهاد دبيركل سازمان امور اداري و استخدامي كشور وتصويب هيأت وزيران و يك نماينده از قوه قضاييه به رياست‌دبير كل سازمان امور اداري و استخدامي كشور تشكيل‌مي‌شود. تبصره ـ آيين‌نامه مربوط به چگونگي كار هيأت عالي نظارت به‌تصويب هيأت ياد شده مي‌رسد.

ماده 38 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي موضوع قانون و كليه دستگاههاي اجرايي‌كشور مكلفند با هيأت عالي نظارت‌، هماهنگي و همكاريهاي‌لازم را معمول دارند و مدارك لازم را در اختيار هيأت يادشده‌قرار دهند.

ماده 39 (از آيين نامه ها)

كليه هيأتهاي رسيدگي كننده مكلفند جهت صدور آرااز فرمهاي مخصوصي كه از طرف دفتر هماهنگي و نظارت برامر رسيدگي به تخلفات اداري (دبيرخانه هيأت عالي نظارت‌)تهيه و ابلاغ مي‌شود استفاده كنند.

ماده 40 (از آيين نامه ها)

در صورت انحلال هيأتي توسط هيأت عالي نظارت‌،مراتب به اطلاع بالاترين مقام دستگاه مربوط مي‌رسد و مقام‌مزبور موظف است حداكثر ظرف (30) روز نسبت به تشكيل‌هيأت جديد اقدام و پرونده‌هاي مربوط را جهت رسيدگي به‌آن هيأت ارجاع كند.

ماده 41 (از آيين نامه ها)

براي رسيدگي به پرونده اتهامي اعضاي هيأتهاي‌موضوع تبصره (1) ماده (22) قانون‌، هيأت عالي نظارت‌حسب مورد يكي از هيأتهاي موجود را تعيين كرده و پرونده‌موردنظر را به آن هيأت ارجاع مي‌كند و هيأت تعيين شده‌مكلف به رسيدگي است‌.

فصل پنجم (از آيين نامه ها)

ساير مقررات‌

ماده 42 (از آيين نامه ها)

هيأتهاي بدوي و تجديدنظر مكلفند هر ماه يك بار،گزارشي از فعاليتهاي خود را كه داراي تعداد آراي صادرشده وپرونده‌هاي تحت رسيدگي و موضوعهاي طرح شده است‌،همراه با يك نسخه از آراي صادر شده به نماينده موضوع ماده‌(34) اين آيين‌نامه در دستگاه متبوع ارايه دهند. هيأتهاي بدوي‌و تجديدنظرمستقردرهراستان‌موظفند يك نسخه از گزارش يادشده را براي اطلاع استاندار به استانداري مربوط ارسال كنند.

ماده 43 (از آيين نامه ها)

برقراري مقرري ياد شده در ماده (11) قانون‌، مستلزم‌تقاضاي كارمند و در غياب يا فوت او، مستلزم تقاضاي وراث‌قانوني وي است كه پس از بررسي و با تشخيص و تأييد هيأت‌تجديدنظر مربوط انجام مي‌پذيرد. ملاك (15) سال سابقه و(50) سال سن مربوط به زمان صدور رأي است‌.
تبصره 1 ـ هيأت تجديد نظر هر سال يكبار، وضع معيشت‌خانواده اين قبيل افراد را بررسي كرده و باتوجه به نتايج‌بررسي‌، نسبت به قطع يا كاهش يا افزايش مقرري يادشده‌، بارعايت حداكثر مقرر تصميم مقتضي را اتخاذ كرده و گزارش آن‌را به هيأت عالي نظارت ارسال مي‌كند.
تبصره 2 ـ مقررات مربوط به برقراري حقوق وظيفه در موردوراث‌، در مورد افراد خانواده كارمند منفصل نيز بايد رعايت‌شود.

ماده 44 (از آيين نامه ها)

اعضاي هيأت عالي نظارت‌، هيأتهاي رسيدگي به‌تخلفات اداري‌، نمايندگان موضوع ماده (34) اين آيين‌نامه و كاركنان دفترهاي آنها و دفتر هماهنگي بازرسي و نظارت بر امر رسيدگي به تخلفات اداري‌، اعضاي گروه‌هاي تحقيق و بازرسهاي هيأت عالي نظارت در مدتي كه در مشاغل ياد شده‌انجام وظيفه مي‌كنند از فوق العاده شغل اضافي علاوه برفوق العاده شغل استحقاقي تا پنجاه درصد برخوردار مي‌شوندكه در هر حال ميزان فوق العاده شغل افراد ياد شده از (150%)تجاوز نمي‌كند. تبصره ـ ميزان فوق العاده مزبور باتوجه به حجم وظايف و مسؤوليتهاي محول شده با پيشنهاد شوراي حقوق و دستمزد و تصويب هيأت وزيران تعيين مي‌شود.

ماده 45 (از آيين نامه ها)

هيأتها موظفند اسامي و مشخصات اعضاي اصلي وعلي‌البدل و تغييرات آنها را همواره از طريق نمايندگان موضوع‌ماده (34) اين آيين‌نامه به هيأت عالي نظارت اعلام كنند.

ماده 46 (از آيين نامه ها)

اداره‌هاي كارگزيني مكلفند يك نسخه از احكام‌كارگزيني مربوط به كارمنداني را كه محكوم به بازنشستگي‌،بازخريد، اخراج يا انفصال دايم از خدمات دولتي مي‌شوند، به‌سازمان امور اداري و استخدامي كشور ارسال كنند.

ماده 47 (از آيين نامه ها)

اين تصويبنامه جايگزين تصويبنامه شماره 25227/ت‌275هـ مورخ 16/7/1373 مي‌شود.
معاون اول رييس جمهور ـ حسن حبيبي‌

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا